۵ استان در انتظار رگبار باران؛ هشدار هواشناسی

## طوفان و باران شدید، شمال کشور را در بر می‌گیرد!

سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی خود، از وقوع بارش‌های شدید باران، رعد و برق، کاهش دمای محسوس، وزش باد شدید و بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات خبر داده است. این شرایط آب و هوایی از امروز (۲۹ مهر) تا چهارشنبه (۲ آبان) شمال کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، بارش باران و رعد و برق از امروز در مازندران، نیمه شرقی گیلان و ارتفاعات و دامنه‌های گلستان آغاز شده و فردا (۳۰ مهر) نیز در اردبیل، گیلان، مازندران و شمال شرق آذربایجان شرقی ادامه خواهد یافت. این بارش‌ها در روز سه شنبه (یک آبان) نیز در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و نیمه شرقی آذربایجان شرقی ادامه خواهد یافت.

این شرایط خطرناک می‌تواند به لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آب گرفتگی معابر، پدیده مه، کاهش دید، صاعقه، جاری شدن روان آب، سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی منجر شود.

سازمان هواشناسی با تأکید بر پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، از مردم می‌خواهد از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری کنند.

همچنین لازم است اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آبروها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی در دستور کار قرار گیرد.

**طوفان در دریای خزر**

سازمان هواشناسی همچنین هشدار نارنجی برای افزایش سرعت وزش باد در محدوده ۲۸ نات و افزایش ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۲ متر و مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و در نواحی غربی از فردا تا چهارشنبه (۳۰ مهر تا ۲ آبان) صادر کرده است.

این شرایط می‌تواند به غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت‌های تفریحی و ترددهای دریایی قایق‌های تفریحی، شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی منجر شود.

سازمان هواشناسی از مردم می‌خواهد از شنا در دریا، فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، خودداری کرده و تمهیدات لازم را برای تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی اتخاذ کنند.

**هشدار زرد برای دریای عمان**

سازمان هواشناسی هشدار زرد برای افزایش سرعت وزش باد در محدوده ۲۲ نات و افزایش ارتفاع امواج دریا در محدوده ۱.۵ متر یکشنبه و دوشنبه (۲۹ و ۳۰ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز و سه شنبه و چهارشنبه (۱ و ۲ آبان) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان صادر کرده است.

هشدار زرد به معنای این است که پدیده‌هایی جوی رخ خواهند داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کنند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌های جوی داشته باشند.

**توجه داشته باشید:** هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می شود.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *