شاهنامه، پلی فرهنگی برای پرورش کودکان هویت‌مند و اخلاق‌محور

مرجانه حسین‌زاده، مدرس شاهنامه‌خوانی کودک، با تأکید بر ظرفیت‌های تربیتی و فرهنگی شاهنامه فردوسی، این اثر حماسی را «پادزهری فرهنگی» در برابر بی‌ریشگی تربیتی دانست و آن را ابزاری مؤثر برای پرورش نسل‌هایی اندیشمند، ریشه‌دار و اخلاق‌گرا معرفی کرد.

شاهنامه؛ فراتر از یک متن ادبی

به‌گفته حسین‌زاده، آشنایی کودکان با شاهنامه صرفاً آموزش ادبیات نیست، بلکه پیوندی عمیق با هویت تاریخی، اخلاقی و فرهنگی ایران است. او معتقد است شاهنامه نه‌تنها نماد زبان و تاریخ ایران‌زمین، بلکه حامل مفاهیم بنیادین همچون جوانمردی، وفاداری، صداقت، وطن‌دوستی و پایداری در برابر ظلم است که در عصر پرسرعت امروز، کودکان بیش از پیش به آن نیاز دارند.

نقش اسطوره‌ها در تربیت و شکل‌گیری شخصیت

این مدرس با اشاره به نقش قهرمانان شاهنامه چون رستم، سیاوش، زال و سهراب، آنها را الگوهایی اصیل برای رشد اخلاقی کودکان دانست. به‌گفته او، این شخصیت‌ها علاوه بر مهارت‌های رزمی، تجلی آرمان‌های انسانی‌اند که با ترویج آن‌ها، کودک می‌تواند تفکر انتقادی، قضاوت اخلاقی و مهارت حل مسئله را در خود پرورش دهد.

تخیل، خلاقیت و فهم مفاهیم پیچیده از مسیر داستان

حسین‌زاده به داستان‌پردازی پراحساس شاهنامه اشاره کرد و افزود: داستان‌های نمادین، موجودات اساطیری و روایت‌های چندلایه باعث تقویت تخیل، خلاقیت ذهنی و فهم غیرمستقیم مفاهیمی چون مرگ، عدالت و سرنوشت در کودک می‌شوند. این انتقال مفاهیم به‌صورت نمادین، ابزاری مؤثر در تربیت ذهنی کودک است.

نقش شاهنامه در ارتقای زبان و جلوگیری از بیگانگی زبانی

وی همچنین شاهنامه را گنجینه‌ای از واژگان فارسی دانست و افزود: آشنایی زودهنگام کودک با زبان فاخر این اثر، باعث افزایش انس با زبان فارسی و کاهش گرایش به واژگان غیرایرانی می‌شود که در تقویت هویت زبانی بسیار مؤثر است.

آسیب‌های فقدان آموزش شاهنامه در مدارس

حسین‌زاده انتقاد خود را متوجه نظام آموزشی کشور کرد و گفت: مدارس ایران نه‌تنها در آموزش شاهنامه کوتاهی می‌کنند، بلکه عمدتاً حافظه‌محور و امتحان‌گرا هستند و کمتر به تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانش‌آموزان توجه دارند. وی نبود آموزش شاهنامه را خلأی جدی دانست و بازگرداندن آن به کلاس‌های درس را احیای روح ایران در نسل‌های جدید تلقی کرد.

شاهنامه، سپر فرهنگی در برابر تهاجم بیگانه

این مدرس شاهنامه‌خوانی کودک، در پایان یادآور شد: در عصری که کودکان تحت‌تأثیر فرهنگ‌های بیگانه، رسانه‌های جهانی و محتوای فاقد هویت قرار دارند، شاهنامه می‌تواند ستون مقاوم تربیتی باشد. کودکانی که با این اثر بزرگ آشنا شوند، با عزت‌نفس بالا، ریشه‌دار، اخلاق‌گرا و آماده برای رویارویی با چالش‌های عصر حاضر خواهند بود.

مجله خبری مسیرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *