شبه قمر زمین از ماه کنده شد


تحقیقات نوین نجومی نشان می‌دهد که شبه قمر زمین، معروف به Kamo’oalewa، احتمالاً بخشی از ماه است که به تازگی از آن جدا شده است. این شیء نزدیک زمین، با قطری بین ۴۰ تا ۱۰۰ متر، نتیجه برخورد یک سیارک با ماه می‌باشد که منجر به ایجاد دهانه‌ای با عرض ۲۲ کیلومتر به نام جیوردانو برونو شده است.

کشف و مطالعات Kamo’oalewa

Kamo’oalewa در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط تلسکوپ Pan-STARRS۱ در هاوایی کشف شد. این کشف بخشی از برنامه دفاع سیاره‌ای ناسا برای شناسایی صخره‌های فضایی با احتمال برخورد با زمین بود. بررسی‌های بعدی نشان دادند که سرعت Kamo’oalewa برای یک سیارک بسیار سریع است و به دور خورشید در مداری همگام با زمین می‌گردد.

تحلیل ترکیبات و منشأ ماهانه

تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان داد ترکیبات این جسم آسمانی مشابه صخره‌هایی است که از ماه به دست آمده، نشان دهنده منشأ ماهانه آن است. پاتریک میشل، محقق ارشد مرکز CNRS و آژانس دولتی تحقیقاتی فرانسه، با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره Kamo’oalewa و مدل‌سازی‌های رایانه‌ای، این شبه قمر را به دهانه جیوردانو برونو ربط داده و توضیح داد که این صخره احتمالاً بخشی از سطح ماه است که در اثر برخورد اخیر جدا شده است.

پیامدهای کشف Kamo’oalewa

این کشف مهم نه تنها به فهم بیشتر ما از دینامیک‌های ماه و تعاملات آن با سایر اجرام نزدیک زمین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند درک ما از تاریخچه ماه و تأثیرات آن بر زمین را نیز عمیق‌تر سازد. به علاوه، این یافته‌ها می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های آینده برای ماموریت‌های فضایی به ماه و سایر اجرام در منظومه شمسی مؤثر باشند.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *