صدور بی‌رویه مجوز داروخانه؛ تهدیدی برای عدالت در سلامت

صدور بی‌رویه مجوز تأسیس داروخانه در کشور، به دنبال حذف پارامترهای جمعیت و فاصله از آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها، تبعات منفی بسیاری برای سیستم سلامت کشور به همراه داشته است.

مرضیه بذرافشان، معاون حقوقی انجمن داروسازان ایران، با اشاره به این موضوع، تاکید کرد که این تصمیم باعث شده تا تعادل در توزیع خدمات دارویی در کشور بر هم بخورد و مناطق کم‌برخوردار همچنان از دسترسی به دارو و درمان محروم بمانند.

وی افزود: در حال حاضر، برخی استان‌های کم‌برخوردار مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان به نسبت جمعیت، تعداد داروخانه کمتری نسبت به مناطق برخوردار مانند شمال تهران دارند. این در حالی است که برنامه هفتم توسعه، هدفگذاری برای رسیدن به یک داروخانه به ازای هر ۵۰۰۰ نفر جمعیت را دنبال می‌کند که با توجه به آمار فعلی، این هدف تقریباً محقق شده است.

بذرافشان معتقد است که حذف پارامترهای جمعیت و فاصله از آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها، باعث شده تا تصمیم‌گیری در مورد مکان‌یابی داروخانه‌ها به صورت سلیقه‌ای انجام شود و نیازهای واقعی مردم در مناطق مختلف کشور نادیده گرفته شود.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که این تصمیم، نه تنها به نفع داروسازان جوان نبوده، بلکه باعث ایجاد رقابت ناسالم بین داروخانه‌ها و در نهایت کاهش کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران شده است.

در مجموع، می‌توان گفت که صدور بی‌رویه مجوز تأسیس داروخانه، یک تصمیم نادرست و غیرکارشناسی بوده که تبعات منفی بسیاری برای سیستم سلامت کشور به همراه داشته است. برای رفع این مشکل، نیاز است تا سیاست‌گذاری‌های حوزه دارو به گونه‌ای اصلاح شود که عدالت در توزیع خدمات دارویی در کشور برقرار شود و نیازهای مناطق محروم و کم‌برخوردار نیز در نظر گرفته شود.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *