صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه


یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی موفق به تولید کود «تریپل سوپر فسفات» (TSP) در مقیاس بزرگ با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار تن شده است. این موفقیت بزرگ، موجب صرفه‌جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری در سال برای کشور گردیده است.

فرآیند بومی‌سازی و مزایای آن

تریپل سوپر فسفات، که عمدتاً به صورت گرانولی (GTSP) تولید می‌شود، از واکنش اسید فسفریک و خاک فسفات تهیه می‌شود. مدیرعامل شرکت تولیدکننده، در توضیح این فرآیند، از دو مرحله‌ای بودن تولید این کود خبر داده است: ابتدا اسید سولفوریک با آپاتیت واکنش داده و اسید فسفریک تولید می‌شود، سپس در مرحله دوم، اسید فسفریک از گچ جدا شده و دوباره بر روی خاک فسفات ریخته می‌شود تا تریپل سوپر فسفات حاصل گردد.

اهمیت کود سوپر فسفات تریپل

کود سوپر فسفات تریپل، با دارا بودن بالاترین غلظت فسفات در میان کودهای فسفاته، بیشترین میزان P۲۰۵ در دسترس را داراست که بیش از ۴۶ درصد می‌باشد. حدود ۹۰ درصد از فسفر موجود در آن محلول است، که این امر موجب سهولت دسترسی گیاهان به این ماده مغذی می‌گردد. علاوه بر فسفر، این کود حاوی عناصر مغذی دیگری چون کلسیم، سولفات و آهن است که برای تقویت تنه گیاهان و افزایش مقاومت آنها در برابر بیماری‌ها و آفات بسیار مؤثر است.

مزایای رقابتی کود تولیدی داخلی

با توجه به مشکلات موجود در کودهای وارداتی، مانند میزان بالای فلزات سنگین، کود تولیدی شرکت کیمیاداران کویر از مزایای برتری برخوردار است. این کود عاری از کادمیوم و سایر فلزات سنگین بوده و برای تمامی محصولات باغی، زراعی و صیفی مناسب است.

صرفه‌جویی ارزی و اثرات اقتصادی

تولید داخلی این کود نه تنها موجب صرفه‌جویی ارزی شده، بلکه به کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول حیاتی نیز کمک کرده است. با توان تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن که قابل افزایش به ۲۰۰ هزار تن است، این شرکت قادر به تامین بخش بزرگی از نیاز داخلی و حتی صادرات است.

با توجه به اهمیت بالای این پروژه در افزایش خودکفایی کشور در تولید کودهای فسفاته و کاهش هزینه‌های واردات، این دستاورد دانش بنیان نمونه‌ای بارز از توانمندی‌های داخلی در حوزه تولید و فناوری است که می‌تواند در سایر بخش‌های صنعتی نیز الگو قرار گیرد.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *