ضایعات محصولات غذایی در صنعت کنسرو به ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

## نقش حیاتی کنسرو در تامین امنیت غذایی: از ثبات قیمت تا کشت قراردادی

صنعت کنسرو، به عنوان یکی از ستون‌های اصلی تامین امنیت غذایی، نقش کلیدی در فراهم‌سازی غذا برای همه در همه زمان‌ها ایفا می‌کند. این صنعت به طور مستقیم با چهار رکن اصلی امنیت غذایی – **فراهمی، دسترسی، سلامت و پایداری** – در ارتباط است.

**مدیریت ضایعات کشاورزی با کمک کنسرو سازی**

یکی از چالش‌های بزرگ صنعت کشاورزی در ایران، وجود ضایعات بالای محصولات کشاورزی نسبت به میانگین جهانی است. خوشبختانه، صنایع تبدیلی به ویژه کنسروسازی می‌توانند به طور موثری این ضایعات را مدیریت کنند. به طور مثال، ۳۰ درصد محصولات کشاورزی که به ضایعات تبدیل می‌شوند، با حمایت از صنعت کنسرو می‌توانند به حداقل برسند.

**ثبات قیمت کنسرو ماهی: نتیجه همگرایی بخش خصوصی و دولتی**

رئیس سندیکای صنایع کنسرو، با اشاره به عدم تغییر قیمت کنسرو ماهی از مهرماه سال گذشته تا کنون، بر ثبات قیمت این محصول با وجود افزایش هزینه‌های تولید، حقوق و دستمزد و حمل و نقل تاکید کرد. این ثبات قیمت، حاصل همگرایی و همکاری نزدیک بخش خصوصی و دولتی در حوزه تولید محصولات شیلاتی است.

**کاهش قیمت کنسرو ماهی با افزایش واردات تون ماهیان**

افزایش واردات ماهیان تون، تاثیر مثبتی در ثبات قیمت کنسرو ماهی داشته است. به طوریکه میزان واردات تون ماهیان از ۱۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده و پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه نخست امسال به ۲۵ هزار تن برسد.

**کنسرو، تضمین ماندگاری و امنیت غذایی**

صنعت کنسرو با تبدیل محصولات فسادپذیر به محصولاتی با ماندگاری بالا، نقش مهمی در حفظ و تامین امنیت غذایی ایفا می‌کند. ماهی به عنوان یکی از حساس‌ترین و فسادپذیرترین مواد غذایی، نیاز به شرایط نگهداری خاص دارد. کنسرو ماهی با اعمال حرارت در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد، بدون نیاز به مواد نگهدارنده، تا ۲ سال قابلیت ماندگاری دارد. این در حالی است که در کشورهای اروپایی، بهترین تاریخ مصرف کنسرو ماهی تا ۴ سال در نظر گرفته می‌شود.

**کشت قراردادی: حلقه اتصال صنعت و صیادی**

با توجه به اینکه بخش اعظم ماده اولیه ماهیان در دریای آزاد صید می‌شود، کشت قراردادی به عنوان یک مکانیزم کارآمد در تامین مواد اولیه صنایع کنسروسازی مطرح می‌شود. در این روش، شرکت‌های کنسرو ماهی با ناوگان صیادی قرارداد منعقد می‌کنند و هزینه صید و صیادی را تامین می‌کنند.

**همایش تخصصی صنعت کنسرو: از ۲۲ تا ۲۴ آبان در هتل المپیک**

همایش تخصصی صنعت کنسرو از ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود. در این همایش، پنل تخصصی درباره کشت قراردادی، تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی و نقش صنایع بسته‌بندی در صنعت کنسروسازی برگزار خواهد شد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *