قیمت محصولات لبنی ۳۰ درصد گرانتر شد/

## افزایش قیمت محصولات لبنی: شیرخام و هزینه‌های تولید عامل اصلی

از هفتم مهر ماه امسال، شاهد افزایش 30 درصدی قیمت محصولات لبنی بوده‌ایم. این افزایش به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: 14 درصد ناشی از تغییر قیمت شیرخام و 16 درصد به دلیل افزایش هزینه‌های سربار تولید.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، با تایید این خبر اعلام کرد که تولیدکنندگان مجاز به اعمال این تغییر قیمت هستند. البته نرخ‌های جدید تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارند و در صورت نیاز، این نرخ‌ها بازنگری و اصلاح خواهند شد.

با توجه به حذف محصولات تنظیم بازاری لبنی، قیمت گذاری این محصولات بر اساس یک رشد منطقی و با نظارت سازمان حمایت انجام می‌شود. تمامی محصولات لبنی جزو گروه 4 کالایی محسوب می‌شوند.

باکری همچنین به این نکته اشاره کرد که انتقال محصولات لبنی به گروه 4 براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری در سال گذشته اتفاق افتاده است. این مصوبه در سال قبل به اجرا در نیامد و در سال جاری توسط سازمان حمایت فعال شد.

در گذشته 4 قلم محصول لبنی تنظیم بازاری شامل پنیر UF 400 گرمی، ماست دبه 2.5 کیلوگرمی، شیر کم چرب یک لیتری و شیر نایلونی 900 گرمی به صورت جداگانه بررسی و با تعیین قیمت‌های حمایتی به اصطلاح “تنظیم بازار” می‌شد. اما اکنون این تفکیک برداشته شده است.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *