نامه ایران به شورای امنیت: بیان حقایق درباره برنامه هسته‌ای

معرفی

در پاسخ به ادعاهای تروئیکای اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایران، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نامه‌ای فشرده به شورای امنیت ارسال کرده است. در این نامه، ایران با بیان حقایق اظهار کرده است که به هیچ وجه اورانیوم بالای ۶۰ درصد غنی سازی نکرده و ادعاهای تروئیکا رد شده است.

ادعاهای تروئیکا و پاسخ ایران

1. اطلاعات نادرست

تروئیکا در نامه مشترک خود اطلاعات گمراه کننده و نادرستی را درباره تعهدات ایران ذیل برجام منتشر کرده است. ایران با رد این ادعاها، توضیح داده که تصمیمات اقدامات اصلاحی به هماهنگی با بندهای 26 و 36 برجام بوده و هدف از این اقدامات بازگرداندن تعادل در تعهدات متقابل و منافع تحت برجام است.

2. پایبندی به تعهدات

ایران تاکید دارد که همواره به تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌ی پادمان جامع پایبند بوده و حداکثر همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. در خصوص کد اصلاحی 3.1 ترتیبات فرعی نیز توضیح داده شده که ایران تا زمان متوقف شدن اجرای تمام اقدامات شفافیت داوطلبانه فراتر از توافقنامه پادمان، به اجرای کد اصلاح شده 3.1 ادامه داده است.

3. عدم غنی‌سازی به بالای ۶۰ درصد

ایران اظهار کرده است که به هیچ وجه اورانیوم بالای 60 درصد غنی سازی نکرده و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روشن‌سازی منشأ ذرات اورانیوم حاوی 83.7 درصد U-235 نشانگر اعتبار و تعهدات ایران است.

4. تصمیم به غنی‌سازی اورانیوم

تصمیم ایران به غنی‌سازی اورانیوم در فردو از طریق سانتریفیوژهای پیشرفته به منظور واکنش به عدم پایبندی طرفین به تعهدات برجام اعلام شد. این تصمیم جزئی از اقدامات اصلاحی ایران بوده است.

5. نقض تعهدات تروئیکا

ناتوانی E3 در اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها نشانگر نقض قطعنامه 2231 و برجام است. ایران این ناتوانی را به عنوان یک نمونه صریح از عدم اجرای تعهدات تروئیکا می‌داند.

نتیجه‌گیری

ایران آماده است تا تعهدات خود ذیل برجام را پس از اجرای کامل تعهدات سایر طرفین از سر بگیرد و به منظور راه‌اندازی مذاکرات وین، با حسن نیت و مشارکت جدی، آماده به همکاری می‌باشد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *