تهران، ایران – معاون وزیر کار از امضای قریبالوقوع تفاهمنامهای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تربیت ۵۰۰ هزار نیروی کار متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال خبر داد. این اقدام در راستای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد بازار کار و تحولات ناشی از فناوریهای نوین صورت میگیرد.
غلامحسین محمدی در گفتوگو با ایسنا، با تشریح جزئیات این تفاهمنامه اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به زودی به امضای وزرای مربوطه خواهد رسید، وزارت کار به عنوان همکار اصلی در طرح تقویت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت خواهد کرد. در حال حاضر، ۳۱ مرکز آموزشی در سطح کشور ایجاد شده و مراکز توسعه مهارت اقتصاد دیجیتال در تمامی ۳۱ استان راهاندازی شدهاند.
وی افزود: در این مراکز، آموزش رشتههای کلیدی حوزه اقتصاد دیجیتال از جمله هوش مصنوعی، بلاکچین، امنیت سایبری، اینترنت اشیاء، دادههای بزرگ و فضای ابری آغاز شده است و ۱۰ رشته دیگر نیز به مرور به این مجموعه اضافه خواهد شد. هدف اصلی از اجرای این تفاهمنامه، با همکاری اجزای مختلف زیستبوم آموزشی در دانشگاهها و مدارس و با راهبری وزارت ارتباطات، تربیت ۵۰۰ هزار نیروی کار ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال است. محمدی این طرح را یکی از اقدامات ضروری و همگام با تغییرات بازار کار توصیف کرد.
اجرای طرح سرباز ماهر با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از همکاری این وزارتخانه با ستاد کل نیروهای مسلح در اجرای طرح “سرباز ماهر” بر اساس برنامه هفتم توسعه خبر داد. بر اساس این طرح، سالانه ۱۷۰ هزار سرباز در طول دوران خدمت سربازی آموزشهای مهارتی لازم را فرا خواهند گرفت تا پس از پایان خدمت، آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار داشته باشند.
تحولات بازار کار و ضرورت آموزشهای نوین
محمدی با اشاره به تغییرات و تحولات پیش روی بازار کار در آینده گفت: بر اساس گزارشهای جهانی، تا سال ۲۰۲۷، ۴۴ درصد از مهارتهای کلیدی نیروی کار دستخوش تغییر خواهند شد، به طوری که از هر ۱۰ کارگر، ۶ نفر نیازمند آموزشهای جدید خواهند بود. همچنین، پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی منسوخ شده یا نیازمند بهروزرسانی شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با استناد به دیدگاه کارفرمایان، مهمترین مهارتهای برتر تا سال ۲۰۲۵ را هوش مصنوعی، تابآوری، انعطافپذیری، سواد تکنولوژیک، تفکر خلاق و یادگیری مادامالعمر برشمرد.
توسعه مراکز آموزش هیات امنایی برای آموزش حین کار
محمدی با تاکید بر اهمیت سال جاری برای مجموعه آموزش فنی و حرفهای، از رویکرد اصلی این سازمان در توسعه مراکز آموزش هیات امنایی خبر داد. وی توضیح داد که این مراکز با هدف خروج از حالت تصدیگری دولتی و واگذاری مدیریت مراکز آموزشی به افراد و نهادهای توانمند ایجاد میشوند و تفاوت چندانی با مدارس هیات امنایی در آموزش و پرورش و دانشگاههای هیات امنایی در وزارت علوم ندارند.
معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: تفاوت اصلی این مراکز با مدارس هیات امنایی در بزرگتر بودن، تجهیزات متنوعتر و ظرفیت بیشتر برای تولید و ارائه خدمات است که امکان ارائه آموزشهای منتورینگ و آموزش حین کار با خروجیهای بزرگتر و بهتر را فراهم میکند. وی افزود که مراکز آموزش هیات امنایی با کاهش قوانین و مقررات دولتی، میتوانند با خلاقیتهای بیشتر به انجام کارهای بزرگتر بپردازند.
محمدی در پایان از ایجاد طرحهای متنوع برای تامین مالی و تقاضامحوری آموزشهای مهارتی خبر داد و طرح کنسرسیوم مهارت را به عنوان یکی از این طرحها معرفی کرد که در حال حاضر در ۷ استان نهایی شده است. این اقدامات نشان از عزم جدی دولت برای تربیت نیروی کار ماهر و همگام با نیازهای بازار کار دارد.