نکاتی درباره سناریوی احتمالی حمله اسرائیل به ایران

## تحلیل تحولات اخیر منطقه: بازی خطرناک اسراییل و نتانیاهو

امیر دبیری مهر، پژوهشگر و دانشور علوم انسانی در تحلیل خود از آخرین تحولات منطقه‌ای، به نکات مهمی اشاره می‌کند:

**۱. همکاری واشنگتن و تل آویو در هرگونه اقدام علیه ایران:**

هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران بدون هماهنگی و چراغ سبز آمریکا انجام نخواهد شد. بنابراین، هر حمله‌ای به ایران در واقع اقدامی مشترک از سوی واشنگتن و تل آویو تلقی می‌شود.

**۲. هدف آمریکا از تنش‌آفرینی:**

آمریکا به دنبال پاسخ محدود از سوی ایران و اسراییل به یکدیگر است تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور تحت تاثیر قرار نگیرد و جو بایدن از این تحولات به نفع خود استفاده کند.

**۳. محدودیت‌های آمریکا در حمله به ایران:**

واشنگتن به صراحت اجازه حمله به مناطق مسکونی و تاسیسات هسته‌ای ایران را به اسراییل نداده است. هدف اصلی این حمله، مراکز نظامی به ویژه پایگاه‌های موشکی جمهوری اسلامی خواهد بود.

**۴. واکنش قاطعانه ایران:**

جمهوری اسلامی به این اقدامات اسراییل بی‌پاسخ نخواهد ماند و در پاسخ به هرگونه حمله‌ای، واکنشی قاطعانه خواهد داشت. این پاسخ، قدرت واقعی طرفین را به نمایش خواهد گذاشت.

**۵. ضرورت پاسخ اسراییل:**

از نظر امیر دبیری مهر، اسراییل نیز در صورت عدم واکنش به اقدامات ایران، توازن منطقه‌ای را به نفع جمهوری اسلامی تغییر خواهد داد، که آمریکا به هیچ وجه آن را نمی‌پذیرد.

**۶. نتانیاهو، بازنده اصلی این بازی:**

نتانیاهو به عنوان عامل اصلی تحولات اخیر منطقه، با برهم زدن نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی، موضع خود را در برابر غرب تضعیف کرده است. در واقع، حمایت غرب از اسراییل با مخالفت با نتانیاهو قابل تفکیک است. انتخابات آمریکا و شخصیت بی قرار نتانیاهو، دو برگ برنده جمهوری اسلامی در سطح دیپلماتیک تنش موجود خواهند بود.

**جنگ، راه حل نیست:**

گرچه جنگ همیشه زیان‌بار است اما در مواقعی ناگزیر و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ثبات می‌تواند از دل بی‌ثباتی بیرون بیاید و صلح در صندوق جنگ یافت شود، به شرط آنکه ادامه پیدا نکند. درگیری نظامی ایران و اسراییل نیز استمرار نخواهد یافت.

**مقابله جدی با فرصت‌طلبان:**

خطرناک‌تر از جنگ، فرصت‌طلبانی هستند که از شرایط جنگی سوءاستفاده می‌کنند. باید با این فرصت‌طلبان سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای که وحدت، آرامش و امنیت ملی را هدف قرار می‌دهند، جدی‌تر از دشمن آشکار مقابله کرد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *