در زمان ابتلا به آنفلوآنزا چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

## تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما: راهکارهایی از طب سنتی

فصل سرما، فصل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. در این فصل، بدن ما به مراقبت بیشتری نیاز دارد تا بتواند با این بیماری ها مقابله کند. طب سنتی ایرانی راهکارهای ارزشمندی برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ها ارائه می دهد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

**تغذیه مناسب، کلید سلامتی**

تغذیه سالم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری ها دارد. برای تقویت بدن در فصل سرد، می توان از غذاهای مقوی و خون ساز استفاده کرد. آبگوشت، تخم مرغ عسلی، کباب چنجه، شیره انگور، آب سیب و هویج، حریره بادام و شیربادام، رب سیب و به، نخوداب، آب عسل با آبلیمو و مغزیجات، از جمله غذاهای مفید برای تقویت بدن هستند.

**پرهیز از مصرف غذاهای مضر**

مصرف غذاهای دیرهضم، شور، تند، پرادویه و فست فود ها به بدن آسیب می رساند و آن را ضعیف می کند. همچنین، مصرف غذاهای غیرمناسب می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود.

**نظم در تغذیه**

نظم در اوقات غذا خوردن، پرهیز از پرخوری و خوردن سریع غذا، از جمله نکات مهم در تغذیه سالم هستند.

**اهمیت دفع مواد زائد**

دفع ادرار، مدفوع و تعریق، راه های دفع مواد زائد در بدن هستند. اختلال در هر کدام از این موارد، می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کند.

**مقابله با یبوست**

یبوست می تواند فرد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری های عفونی کند. اصلاح تغذیه و پیاده روی منظم، از راه های مناسب برای درمان یبوست هستند. میوه های ملین مانند گلابی و انجیر و سوپ سبزیجات همراه با روغن بادام خوراکی یا روغن زیتون و شربت خاکشیر با آب گرم نیز می توانند به درمان یبوست کمک کنند.

**تاثیر خواب بر سلامتی**

استرس و بی خوابی، می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند. تلاش برای داشتن خواب مناسب و کاهش استرس، از نکات مهم در تقویت سیستم ایمنی است.

**ورزش، راهی برای تقویت سیستم ایمنی**

ورزش ملایم و پیاده روی تند، به ویژه بین صبح تا ظهر که هوا متعادل تر است، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

**خواص عسل برای سلامتی**

مطالعات و مقالات حاکی از خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی عسل هستند. خوردن شربت عسل با آبلیمو به همراه آب گرم در صبح ناشتا، مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد.

**مراقبت از مصرف گیاهان دارویی**

استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی، می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، آویشن برای درمان سرماخوردگی با هر علائمی مناسب نیست و ممکن است در مواردی باعث تشدید بیماری شود. افرادی که دارای مزاج گرم هستند، نیز باید در مصرف گیاهان با طبع گرم، به ویژه در روزهای اول و زمان تب، احتیاط کنند.

**درمان سرفه**

سرفه های خشک را می توان با چرب کردن بینی با روغن بنفشه، مصرف دمنوش ختمی پنیرک، عناب، نشاسته، فرنی، حریره بادام و مواد لعاب دار مانند تخم شربتی، تخم بالنگو، تخم بارهنگ، به دانه، بهبود بخشید. برای درمان سرفه های خلط دار، می توان از آویشن یا شربت هایی با ترکیبات رازیانه، آویشن و بابونه، چرب کردن بینی با روغن سیاه دانه، ماساژ قفسه سینه، ماساژ و بادکش پشت ریه ها و استفاده از حمام و بخور گرم استفاده کرد.

**تسکین علائم گوارشی**

در صورت درگیری دستگاه گوارش در طول سرماخوردگی، می توان از دمنوش نعناع یا عرق زنیان برای بهبود علائم گوارشی مانند اسهال و دل پیچه استفاده کرد.

**نکاتی برای خانم های باردار**

خانم های باردار باید بیش از دیگران در مصرف گیاهان دارویی احتیاط کنند. گیاهانی مانند آویشن، گل گاوزبان، ختمی و پنیرک، برای خانم های باردار در سه ماه اول بارداری بهتر است زیاد مصرف نشوند. استراحت کافی، شست و شوی حلق و بینی با آب و نمک ولرم رقیق، حداقل سه بار در روز، استفاده از بخور آب گرم، مصرف سوپ جو با سبزیجات، خوردن آب سیب و لیمو شیرین و در صورت نیاز چرب کردن گلو و قفسه سینه با روغن بابونه، توصیه می شود.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *