اهدای خون در ایران جان تازه گرفت: رشد ۱۲ درصدی در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳

رشد چشمگیر شاخص اهدای خون در کشور، نویدبخش نجات جان بیماران نیازمند

در دو ماه ابتدایی سال جاری، شاهد رشدی چشمگیر در شاخص اهدای خون در کشور بوده‌ایم. این امر، امیدی دوباره را در دل بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی روشن کرده است.

رشد ۱۷ درصدی در پایتخت، گامی بلند در جهت تامین خون

بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان انتقال خون ایران، در این مدت بیش از ۴۳۵ هزار واحد خون در سراسر کشور اهدا شده است. این رقم نشان‌دهنده رشدی بیش از ۱۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

در میان استان‌ها، تهران با رشدی ۱۷ درصدی پیشتاز در زمینه مشارکت در تامین خون بوده است. پایتخت‌نشینان در این مدت، بیش از ۷۴ هزار و ۶۰۰ واحد خون اهدا کرده‌اند.

کهگیلویه و بویراحمد، پیشتاز در افزایش اهدای خون

اما نکته قابل توجه، رشد ۵۲ درصدی اهدای خون در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این استان در زمینه افزایش آمار اهدای خون در رتبه اول کشور قرار گرفته است.

استان‌های سیستان و بلوچستان و مرکزی نیز به ترتیب با رشد ۳۲ درصدی و رشد ۲۸ درصدی در رده‌های دوم و سوم افزایش اهدای خون قرار دارند.

رشد شاخص اهدای مستمر و افزایش مشارکت بانوان

علاوه بر رشد کلی در شاخص اهدای خون، شاهد افزایش شاخص اهدای مستمر نیز بوده‌ایم. در دو ماهه نخست سال جاری، بیش از ۵۵ درصد از اهداکنندگان خون، اهدای مستمر داشته‌اند.

در این میان، استان سمنان با رشد بیش از ۶۶ درصدی در شاخص اهدای مستمر، پیشتاز بوده است. استان‌های یزد و قم نیز به ترتیب با رشد بیش از ۶۵ درصدی در این شاخص، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون بانوان، نویدبخش آینده‌ای روشن

یکی از نکات قابل توجه در این آمار، رشد ۱۶ درصدی اهدای خون بانوان در دو ماهه نخست سال جاری است. در این مدت، ۱۹ هزار و ۲۸ واحد خون توسط بانوان ایرانی به بیماران نیازمند اهدا شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه افزایش اهدای خون بانوان نیز پیشتاز بوده است. در این استان، رشد ۱۲۷ درصدی اهدای خون بانوان به ثبت رسیده است.

استان‌های یزد و کرمانشاه نیز به ترتیب با رشد ۹۷ درصدی و رشد ۸۶ درصدی در اهدای خون بانوان، در رده‌های بعدی قرار دارند.

امیدواری به آینده‌ای روشن با مشارکت بیشتر بانوان

با وجود رشدی که در مشارکت بانوان در اهدای خون شاهد بوده‌ایم، هنوز تا رسیدن به شاخص مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

اما افزایش این شاخص نشان‌دهنده اثرگذاری تلاش‌ها و فرهنگسازی‌های انجام شده در این زمینه است. امیدواریم در آینده شاهد نقش‌آفرینی بیشتر بانوان در عرصه اهدای خون باشیم تا جان بیماران نیازمند بیشتری نجات یابد.

**این آمار نشان‌دهنده عزم و اراده مردم ایران برای نجات جان بیماران نیازمند است. با تداوم این مشارکت ارزشمند، می‌توانیم به تامین نیازهای خونی کشور به طور کامل از طریق اهدای خون داوطلبانه دست پیدا کنیم.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *