واکنش سلاجقه به محوشدن ابرهای باران بعد از ورود به ایران


تغییرات اقلیمی در جهان، موضوعی است که به سرعت در حال تأثیرگذاری بر شرایط هواشناسی و محیط زیست کشورها می‌باشد. گزارش‌هایی نشان می‌دهند که بارش در کشورهای همسایه ایران به طور متوسط کاهش یافته است. در این متن به نقد گمانه‌زنی‌ها درباره محوشدن ابرهای بارانی و تأثیرات تغییر اقلیم بر بارش در ایران پرداخته خواهد شد.

گمانه‌زنی‌ها و واکنش‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه، به بیان اینکه میانگین بارش در کشورهای همسایه نسبت به میانگین درازمدت کاهش یافته است، این موضوع را نیازمند کار علمی دانست. او به عنوان نماینده مرجع ملی تغییر اقلیم و پژوهشکده محیط زیست کشور، مطلبی که تاکنون به صورت گمانه‌زنی مطرح شده را مورد بررسی قرار داده و به دیگر سازمان‌ها دستور داده تا ظرف دو هفته به این مسأله پاسخ دهند.

تأثیرات تغییر اقلیم بر دریاچه ارومیه

سوالاتی در مورد محو شدن ناگهانی ابرهای بارانی ورود به ایران و به ویژه دریاچه ارومیه مطرح شده‌اند. سلاجقه تأکید کرد که برای حل این معما، باید از سوی مراکز مختلف مطالعات انجام شود. او اظهار داشت: “آیا میزان درجه حرارت یا تولید گاز متان در این امر مؤثر است یا خیر؟”

تلاش‌های علمی و مدیریت منابع

سلاجقه از عملکرد دستگاه‌ها در زمینه مقابله با آلودگی هوا سخن گفت و افزود که اعتباراتی در سال 1401 برای اجرای قانون هوای پاک مصوب شد. با این حال، در قانون بودجه دیده نشد. امسال با تأکید بر زمان بودجه‌ریزی، این مسأله در دستورکار همه دستگاه‌ها قرار گرفته است. او تاکید کرد: “در این زمینه جلسات مفصلی گذاشته شده و آخرین گزارش در این زمینه به آقای رئیس‌جمهور ارائه شد که در آن وضعیت عملکرد دستگاه‌ها و روند اجرای قانون هوای پاک مورد بررسی قرار گرفت.”

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *