۱۲۰هزار خودرو از کجا سبز شد؟

طبق طرح جدید وزارت صمت، هر خودروساز ایرانی (شامل ایران‌خودرو و سایپا) قصد دارد تا پایان سال 60 هزار دستگاه خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار را به فروش برساند. این طرح به منظور کاهش قیمت‌ها در بازار و کاهش زیان خودروسازان و قطعه‌سازان ارائه شده است.

چالش تحویلات تأخیری و زیان خودروسازان

بسیاری از خودروسازان به دلیل تحویل تأخیری خودروها و اعتراض به استانداردهای 85گانه به مشتریان، به روزها عنوان می‌کردند. اما چطور اکنون می‌خواهند با مازاد 120 هزار دستگاه خودرو، حتی با طرح جدید به فروش برسند؟

استراتژی بازاریابی و توضیح معاون حمل‌ونقل وزارت صمت

به گفته معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت؛ “2 خودروساز بزرگ محصولاتشان را تا پایان 1403 در سامانه یکپارچه برای فروش نوبت‌دهی کرده‌اند.” او بر این باور است که برای ادامه این نوبت‌دهی، خودروسازان باید به نوبت‌ها پاسخ دهند و ظرفیت آینده را محاسبه کنند.

گشایش مسیر با مجوز شورای رقابت

جالب‌تر اینکه این فروش مجوز شورای رقابت را به دنبال داشته است. بنا به ماده 7 دستورالعمل خودرو که توسط شورای رقابت اصلاح شده است، “وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی را به شورا ارائه کند.”

نگاهی به ملاک‌ها و پاسخ سخنگوی شورای رقابت

سخنگوی شورای رقابت تأکید دارد که هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل 543 غیرقانونی است. او توضیح می‌دهد که مسائل قیمت، عرضه، و شرایط دسترسی به بازار با روش‌های تنظیم‌گری مختلف انجام می‌شود. او معتقد است که با تولید و عرضه زیاد، قیمت‌ها کاهش یافته و بازار خودرو رقابتی‌تر خواهد شد.

نقش وزارت صمت در تنظیم قیمت‌ها

وزارت صمت نقش مهمی در تنظیم قیمت‌ها دارد و اگر تولید و عرضه افزایش یابد، وزارت صمت مختار است در خصوص تنظیم قیمت پیشنهاداتی ارائه کند. این تنظیم‌ها به منظور حمایت از بازار و جلوگیری از افزایش ناپایدار قیمت‌ها صورت می‌گیرد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *