مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر با هشدار نسبت به وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی در برخی مناطق این شهرستان، از فرسودگی شدید مدارس در نواحی حسینآباد و شریفآباد خبر داد و مشارکت خیرین مدرسهساز را کلید اصلی حل مشکل کمبود فضای آموزشی در ابهر دانست.
سیدداود ابراهیمی در حاشیه برگزاری جشنواره خیرین مدرسهساز ابهر، ضمن تقدیر از نقش بیبدیل خیرین در توسعه فضاهای آموزشی، با اشاره به قدمت نزدیک به یک قرن از تاسیس مدارس در ابهر، اظهار داشت: با گذشت زمان و افزایش جمعیت دانشآموزی، ساختمانها و فضاهای آموزشی موجود دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی شهرستان نیستند. این فرسودگی، به ویژه در مناطق قدیمیتر شهر مانند حسینآباد و شریفآباد، به یک چالش جدی برای کیفیت آموزش تبدیل شده است.
ابراهیمی با تاکید بر نقش حیاتی خیرین در جبران کمبودهای آموزشی، عنوان کرد: تاکنون ۱۳ پروژه خیرساز در شهرستان ابهر به بهرهبرداری رسیده که بیش از ۵ هزار دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است. همچنین، هفت پروژه خیری دیگر نیز در حال حاضر با همت نیکوکاران در دست احداث است که با تکمیل آنها، پنج هزار دانشآموز دیگر از فضاهای آموزشی استاندارد بهرهمند خواهند شد. این مشارکت ارزشمند خیرین، بارقه امیدی در مسیر ارتقای نظام آموزشی شهرستان است.
مدیر آموزش و پرورش ابهر با اشاره به جمعیت ۳۲ هزار نفری دانشآموزان این شهرستان، خاطرنشان کرد: طبیعتاً فضاهای آموزشی موجود به تنهایی قادر به پاسخگویی به این حجم از نیاز نخواهد بود. لذا، چشم امید دانشآموزان ابهری همچنان به دستان سخاوتمند خیرین دوخته شده است تا با تداوم این سنت حسنه، بخش قابل توجهی از این کمبودها جبران شود.
وی با استقبال از رویکرد محوری رئیس جمهور در حوزه آموزشوپرورش، یعنی نهضت توسعه عدالت در فضا، تجهیزات و کیفیت امور آموزشی و پرورشی، ابراز امیدواری کرد که با همت مضاعف خیرین و مشارکت تمامی بخشهای حمایتگر، گامهای موثری در راستای رفع این مشکلات برداشته شود.
ابراهیمی در ادامه به وضعیت شهرک گلشهر ابهر اشاره کرد و گفت: علیرغم گذشت حدود دو دهه از تاسیس این شهرک، تا یک سال اخیر هیچ مدرسهای در آن وجود نداشت که خوشبختانه با همت خیرین، یک دبستان ۶ کلاسه در این شهرک احداث و به بهرهبرداری رسید. با این حال، وی با ابراز نگرانی از عدم پوشش تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه در این شهرک، نبود زمین مناسب را چالش اصلی این موضوع عنوان کرد.
مدیر آموزش و پرورش ابهر با تاکید بر کمبود شدید فضای آموزشی در برخی دیگر از شهرکهای ابهر، به وضعیت نامناسب مدارس در نواحی حسینآباد و شریفآباد پرداخت و تصریح کرد: مدارس موجود در این مناطق علاوه بر قدمت بالا، با مشکل فرسودگی جدی نیز مواجه هستند که نیازمند توجه ویژه و بازسازی یا احداث مدارس جدید در این مناطق است. این فرسودگی، نه تنها بر کیفیت آموزش تاثیر منفی میگذارد، بلکه ایمنی دانشآموزان و کادر آموزشی را نیز به خطر میاندازد.
ابراهیمی در پایان سخنان خود، به مشکلات موجود در حوزه فضای آموزشی در شهرهای هیدج و صائینقلعه نیز اشاره کرد و از احداث یک مدرسه در شهر هیدج با مشارکت فعال خیرین خبر داد و افزود: خیرین در این پروژه توانستهاند در مدت زمان کمتر از چهار ماه، ۵۰ درصد سهم خود را به اتمام برسانند که این امر، یک رکورد قابل توجه در امر مدرسهسازی توسط خیرین محسوب میشود. این سرعت عمل و تعهد خیرین، نویدبخش روزهای بهتری برای وضعیت فضاهای آموزشی در شهرستان ابهر است، اما همچنان نیاز به مشارکت گستردهتر و توجه ویژه به مناطق با کمبود و فرسودگی مدارس احساس میشود.