برداشت زعفران نوبرانه شروع شده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۲۳ تن زعفران صادر گردد

## آغاز برداشت زعفران نوبرانه؛ قیمت ها در انتظار تغییرات؟

فصل برداشت زعفران در حال آغاز است و به زودی شاهد عرضه زعفران نوبرانه در بازار خواهیم بود. غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران، با اشاره به آغاز برداشت از اواسط مهرماه، تاریخ دقیق پیک برداشت را اول آبان تا ۲۰ آذرماه اعلام کرد.

با توجه به ورود محصول جدید، برآوردها نشان می‌دهد که قیمت زعفران تغییرات چندانی نخواهد داشت. به گفته میری، قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته، ۶۴ تا ۶۵ میلیون تومان، زعفران پوشال ۸۵ تا ۸۶ میلیون تومان، زعفران سرگل ۸۸ تا ۹۰ میلیون و زعفران نگین ۹۰ تا ۹۸ میلیون تومان است.

با توجه به خالی بودن انبارهای تعاون روستایی و بورس کالا، و مدیریت خوب کشاورزان در عرضه محصول، انتظار می‌رود قیمت زعفران تغییرات چندانی نداشته باشد. اما در صورت کاهش قیمت، برای جلوگیری از زیان کشاورزان، نیاز به خرید حمایتی است.

میری با اشاره به عدم امکان پیش‌بینی دقیق تولید زعفران به دلیل قرارگیری گیاه در زیر زمین، افزود که کارشناسان و نمایندگان مجلس از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند.

با وجود افزایش تولید، صادرات زعفران نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سال گذشته ۲۲۳ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد. با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات به همین میزان برسد.

میری با اشاره به رکورد صادرات ۳۲۵ تن زعفران در سالهای گذشته توضیح داد: کاهش صادرات به معنای کاهش تقاضا نیست، بلکه بخش زیادی از زعفران به طور غیرقانونی به بازارهای هدف قاچاق می‌شود. با رفع موانع، این میزان به صادرات رسمی اضافه خواهد شد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *